verhoogt contrast

uit

aan

zoom

reset

Meer over...

verbinding

Verbinding op de werkvloer is essentieel om werknemers gelukkig te houden en een belangrijk onderdeel om goed samen te werken. Voor corona waren de ontmoetingen en contact met collega’s vaak vanzelfsprekend. Terwijl we nu bewust in verbinding moeten blijven. Hoe behoud je de verbinding? En hoe laat je jouw nieuwe collega’s zich zo snel mogelijk thuis voelen? De onderwerpen rondom HR en contact met collega’s staan in het thema ‘verbinding’ centraal.

Kies een onderwerp

Kies een onderwerp

Wat is hybride werken?

Hybride werken is inmiddels een veelgebruikte term geworden, maar wat betekent het nu precies? Hybride werken staat voor het werken op verschillende tijden en plekken. Hiermee wordt vaak het idee aangehouden dat het niet uitmaakt waar en wanneer iemand zijn werk doet, als de werknemer het werk en het afgesproken aantal uren levert. Dit kan dus qua locatie variëren van thuis, op kantoor of in de koffietent op de hoek. Daarnaast wordt er soepeler omgegaan met het tijdvak 9-tot-5 als werktijd. In de praktijk zien we dat het werk doorgaans nog in deze tijd wordt gedaan, maar dat er ook ruimte is om een uurtje te sporten, de boodschappen te doen of met de kinderen op stap te gaan. De tijd die overdag aan privézaken wordt besteed, wordt op een ander moment ingehaald.

Controle werk-privé-balans

Deze manier van werken geeft werknemers meer controle over hun werk- privé-balans. Daarbij is het wel belangrijk dat werkgever en werknemer heldere afspraken maken over het te leveren werk en de bereikbaarheid. Moet een werknemer te allen tijde bereikbaar zijn of alleen  binnen een bepaalde tijd? Binnen welke tijden wordt er samengewerkt? Hoe waarborgen we de binding met collega’s en de organisatie?  Dit zijn enkele voorbeelden van vragen die werkgever en werknemer samen moeten beantwoorden. 

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content. The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content. The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

This is an h2 heading inside rich text

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

  • Test
  • test

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.

Contact met collega’s

Het contact met anderen gaat minder vanzelf en moet actief opgezocht worden, ook nu we soms weer en dag op kantoor werken. Dit is voor veel medewerkers uit de banenafspraak lastig. Moeilijk om verbinding te blijven houden met de organisatie, het team en de collega’s. Dit kan invloed hebben op de motivatie en de productiviteit van de medewerker. Ook kan het een gevoel van eenzaamheid veroorzaken of ervoor zorgen dat de medewerker zich buitengesloten voelt.

"Ik zat aan het begin veel alleen thuis en dan heb je niemand om even mee te sparren of een gesprek mee te voeren of wat advies op te pikken. De behoefte aan begeleiding en aan contact was veel sterker. Ik probeer nu wel wat vaker met mijn collega’s te bellen via Skype of WhatsApp video. Soms ook gewoon om even te kletsen, en het even niet over werk te hebben. Wat we ook hebben met de afdeling is dat er iedere week een mail rondgaat, een soort kettingmail ‘de wandelgang’ genaamd. Iedere week beschreef een collega daarin hoe het met diegene gaat en wat we allemaal aan het doen zijn. Dat is ook wel fijn om van alle collega’s te lezen hoe het met ze gaat, en waar ze zich mee bezig houden."
- Zisan Mermi, medewerker

De verandering in het contact met collega’s is een van de meest genoemde “tegenvallers” door medewerkers die door de coronacrisis nu grotendeels thuis werken. Hoewel het fijn is dat de mogelijkheid van elkaar digitaal spreken bestaat, is het duidelijk dat er nieuwe manieren van in contact zijn moeten worden gezocht. Of je je collega’s nou wil spreken voor de gezelligheid, of omdat je vragen wil stellen of begeleiding ontvangt, iedereen moet op zoek naar nieuwe manieren van contact. Er gelden andere spelregels. Je weg daarin vinden kan tijd en energie kosten. Dit kan een uitdaging zijn en daar helpen we je graag bij. 

"Een leuke manier waarop we met ons team meer in contact proberen te blijven is door van een werkcafé in Webex. Dat is een doorlopende vergadering waar je altijd in kan stappen, bijvoorbeeld als je vragen hebt. Ook aan het einde van de werkdag check ik even of er nog iemand zit om een praatje mee te maken."
- Bert Wittekoek, medewerker

Contact is goed voor de gezondheid!

Sociale contacten zijn net zo belangrijk voor onze lichamelijke en psychische gezondheid als goede voeding en voldoende beweging. Het onderhouden van sociaal contact helpt ook bij het verminderen van stress. Het onderdrukt namelijk de aanmaak van het stresshormoon cortisol. Dit geldt natuurlijk voor contact met vrienden en familie, maar zeker ook voor contact met collega’s. Neem daarom de tijd om ook vanuit huis tijd door te brengen met je collega’s.

  1. WhatsApp kan prettig zijn om te gebruiken wanneer je niet graag belt. Daarnaast is het prettig voor de ander dat hij/zij op een eigen tijd kan reageren. Stuur eens een berichtje naar een collega  bij wie je je prettig voelt en vraag hoe het gaat. Dit kan een leuke aanleiding zijn tot een gesprek.
  2. Plan digitale koffiemomentjes in met een collega die je al een beetje kent, of juist met een collega die je nog niet zo goed kent! Neem de tijd om hem/haar te leren kennen. Een goede manier om laagdrempelig te “netwerken” en je meer betrokken te voelen met anderen.
  3. Heb je behoefte aan regelmatig contact in verband met werkvragen? Vraag dan je leidinggevende, buddy, een collega of je jobcoach om op vaste momenten in de week (of om de week) wat in de plannen. Dit voorkomt dat je elke keer op zoek moet naar een gaatje in de agenda en zorgt voor rust.
  4. Mocht je moeite ervaren in het contact met collega’s, bespreek dit met je leidinggevende, buddy en/of jobcoach. Zij kunnen meedenken in manieren waarop dit contact verbeterd kan worden.
  5. Word lid van de personeelsvereniging op werk. Een leuke manier om (nieuwe) collega's op een informele manier te leren kennen.

Digitale communicatie kan soms anders over komen dan dat iemand het bedoelt. Dit komt doordat je gezichtsuitdrukkingen niet ziet of de stem niet hoort. Bedenk je altijd dat je gesprekspartner veel verschillende redenen kan hebben om een bepaalde opmerking te maken. Er kan ook nog wel eens miscommunicatie plaatsvinden. Mocht je onzeker zijn over hoe je een bepaalde opmerking moet interpreteren, stel dan een verhelderende vraag of kom er later op terug. Je buddy of jobcoach kan ook helpen de situatie helpen op te helderen.

Online solliciteren

Een goed online sollicitatiegesprek is belangrijk voor zowel de kandidaat als voor de organisatie. Dit is hét moment om te laten zien wie je bent en te achterhalen of het aan de eisen en verwachtingen voldoet. Voor de organisatie is het belangrijk een goed beeld te schetsen van de organisatie, verwachtingen goed te managen en te bepalen of er een match is. Een belangrijk moment, want dit is tenslotte de mogelijke vervolgstap in je carrière. Jij wil vast dat het gesprek goed verloopt, maar ook voor de werkgever is dit belangrijk. Wij geven een aantal tips om het online solliciteren tot een succes te maken. 

Tips 

Een goede voorbereiding van het gesprek

Bereid het gesprek goed voor, net zoals je dit moet doen voor een sollicitatiegesprek op locatie. Lees je goed in op de vacature, bedenk voor jezelf wat je over jezelf wil vertellen en bereid vragen voor. Denk ook na over vragen die je kunt stellen over de hybride werkcontext. 

Techniek 

Ook is een technische voorbereiding van belang. Zorg ervoor dat je de juiste middelen in huis hebt, denk aan een goede internetverbinding, laptop met camera en microfoon. Test deze van te voren uit. Kies je voor een virtuele achtergrond, blurren of jouw eigen achtergrond? Zorg in ieder geval voor een nette achtergrond en zit met je gezicht naar het licht of een lichtbron toe. 

Ijs breken 

Elkaar online ontmoeten kan wat ongemakkelijk zijn. Bedenk jezelf dat dit normaal is en probeer het voor jezelf comfortabel te maken. Een klein praatje kan hierbij helpen en het ijs breken. Bedenk wel dat in dit gesprek degene die jouw gaat interviewen gespreksleider is. Laat de gespreksleider bij voorkeur de start maken.

Persoonlijke uitstraling

Jouw eerste indruk is belangrijk. Een enthousiaste, geïnteresseerde en oprechte uitstraling komt jou in het sollicitatiegesprek zeker ten goede. Zorg ervoor dat je er verzorgd uitziet. Hier spelen kleding en persoonlijke verzorging een grote rol in. Ook jouw houding is belangrijk. Zit recht voor de camera, zorg dat je qua belichting goed zichtbaar bent en neem een actieve zithouding aan. 

Thuisomgeving 

Bespreek met anderen in jouw omgeving dat je een online sollicitatiegesprek hebt. Zo kunnen zij rekening met jou houden, door jou niet te storen en de omgevingsgeluiden te beperken. 

Thuis of op kantoor?  

Indien je nog niet op het kantoor bent geweest, maar je wel die voorkeur hebt voor je een keuze maakt. Geef dan aan dat je graag een vervolggesprek op locatie wilt. 

Ben je benieuwd naar de algemene tips voor solliciteren? Bekijk dan de video - Solliciteren.

Inwerktraject

Hybride werken heeft invloed op de inwerkperiode. Een goede start bij een bedrijf is enorm belangrijk voor zowel werknemer als werkgever. Voor veel werknemers is het inwerken door geheel of gedeeltelijk thuiswerken lastiger. Denk aan het leren kennen van collega’s en een plek te vinden in de organisatie. Ook levert dit uitdagingen op in het delen van kennis of het begeleiden van de nieuwe werknemer. 

Hoe zorg je ervoor dat jij je zo snel mogelijk thuis voelt in de organisatie? Hoe doe je dat met het team? Hoe voldoe je in een hybride situatie aan wat er van je verwacht wordt? Om het inwerken zo goed mogelijk te laten verlopen doorloop je de volgende fases.

Voorafgaand aan de inwerkperiode 

  1. Maak duidelijke formele afspraken, zoals het ondertekenen van het contract en werkdagen. Bespreek ook een eventueel thuiswerkbudget.  
  2. Zorg ervoor dat er afspraken zijn gemaakt over de eerste werkdag, tijden en middelen die nodig zijn. Voor zowel de kantoor als thuiswerkplek. 
  3. Maak afspraken over hybride werken. Wat zijn de wensen van de medewerker en wat zijn de mogelijkheden bij de organisatie. Zorg ervoor dat de verwachtingen duidelijk zijn afgestemd. 
  4. Doorloop het inwerkprogramma, bij voorkeur grotendeels op locatie. Zodat je jouw collega’s(mentor/buddy) meteen goed leert kennen.  
  5. Zorg dat je afgesproken faciliteiten ontvangt. 
  6. Stel jezelf met een kort en persoonlijk verhaal voor. 

Tijdens de inwerkperiode 

  1. Zorg dat je weet wie je vaste aanspreekpunt tijdens de inwerkperiode is. 
  2. Vraag naar de gemeenschappelijke communicatiemiddelen en online omgevingen voor het delen van documenten.
  3. Neem deel aan structurele formele en informele contactmomenten. 
  4. Plan kennismakingsgesprekken in met bijvoorbeeld collega’s die ook thuiswerken.

Na de inwerkperiode 

  1. Maak met je leidinggevende afspraken over hoe het makkelijkste te communiceren thuis en op kantoor. 
  2. Blijf evalueren met je leidinggevende over hoe het gaat. 
  3. Door het hybride werken ontstaan soms minder spontane ontmoetingen tussen collega’s. Blijf daarom het contact met je collega’s opzoeken. 

07

Dec

9:00

Inloopspreekuur

Hulp bij hybride werken

Evenementen die

bij jou passen

Elke woensdag van 9.00 tot 10.00 is er de mogelijk om je vrijblijvend in te schrijven voor het online inloopspreekuur: hulp bij hybride werken. Wij zijn er voor jou! Meld je aan via onderstaand aanmeldformulier.

Veel gestelde vragen

Hoe werk je goed samen op afstand?
Hoe behoud je contact in het team bij veel thuiswerken?

Altijd makkelijk bereikbaar

Vragen, toevoegingen of wil je even sparren? We staan voor je klaar.